23 مه 2022- بر اساس تحقیقات جدیدی که در مجله Nuclear Medicine منتشر شده است، در پاسخ به مراحل اولیه ی پیش دیابت، بدن ممکن است نوعی چربی به نام «چربی قهوه ای» را ایجاد کند که به محافظت از بدن در برابر اثرات افزایش قند خون کمک می کند.

پیش دیابت بر اساس افزایش سطحقندخون بالاتر از حد طبیعی، اما نه به اندازه ی آستانه مورد نیاز برای تشخیص دیابت، تعریف می شود. پیش دیابت چه تشخیص داده شود و چه تشخیص داده نشود، در ابتدا تقریباً در تمام افرادی که در نهایت به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، رخ می دهد. چربی بدنی نقش مهمی در پیش دیابت و دیابت نوع 2 ایفا می کند، زیرا یکی از عوامل خطر اصلی برای این شرایط، مقاومت به انسولین است، وضعیتی که بافت های بدن کمتر به انسولین پاسخ می دهند. از آنجایی که انسولین به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد تا گلوکز را به عنوان انرژی دریافت کنند، یا گلوکز را به چربی در بدن برای ذخیره تبدیل کنند، مقاومت به انسولین در نهایت می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. دلایل مقاومت به انسولین پیچیده است، اما حداقل برخی از انواع بافت چربی نسبت به سایر بافت‌های بدن نسبت به انسولین مقاوم‌تر هستند، به این معنی که وجود چربی بیشتر در بدن ممکن است در مقاومت به انسولین نقش داشته باشد.

اما همه ی انواع چربی‌های بدن به یک شکل عمل نمی‌کنند، و در مطالعه ی اخیر، محققان بر روی نوعی از چربی در بدن تمرکز کردند که ممکن است از فرد در برابر تغییرات متابولیکی مضر محافظت کند، که همان بافت چربی قهوه‌ای است. همانطور که در مقاله ی منتشر شده از این مطالعه اشاره شد، چربی قهوه ای معمولاً زمانی که فردی احساس سرما می کند، فعال می شود و گرمایی تولید می کند که بدن را گرم می نماید. رایج‌ترین روش برای اندازه‌گیری فعالیت چربی قهوه‌ای در انسان، اسکن‌های تصویربرداریPET  یا CT است که نشان می‌دهد چربی قهوه‌ای گلوکز و اسیدهای چرب موجود در جریان خون را گرفته و مصرف می‌کند، به این معنی که ممکن است در پیش دیابت، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیک مانند افزایش چربی خون (یا hyperlipidemia که به بالا رفتن سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون اطلاق می شود) نقش مفیدی داشته باشد.

شرکت کنندگان در این مطالعه 34 بزرگسال لاغر و سالم بین سنین 18 تا 35 سال بودند که از آنها نمونه خون گرفته شد و به سؤالاتی در مورد عادات سبک زندگی خود پاسخ دادند. برای بخش اصلی مطالعه، شرکت‌کنندگان لباس‌های خنک‌کننده می‌پوشیدند تا به فعال کردن چربی قهوه‌ای‌شان کمک کند که بدن‌شان را تا بالای نقطه‌ی لرز خنک می‌کرد. پس از دو ساعت پوشیدن این کت و شلوارها، شرکت کنندگان آنها را درآورده و تحت اسکن تصویربرداری قرار گرفتند تا فعالیت چربی قهوه ای آنها بررسی گردد. محققان این فعالیت را با سطوح گلوکز، انسولین، لیپیدها (کلسترول و تری گلیسیرید) و سایر شاخص های سلامت متابولیک خون شرکت کنندگان مقایسه کردند. بر اساس سطح متوسط فعال شدن چربی قهوه‌ای ​​در بین همه شرکت‌کنندگان، هر شرکت‌کننده در گروه سطح بالا یا پایین چربی قهوه‌ای فعال شده، طبقه‌بندی شد.

سطوح بالای چربی قهوه ای با اختلال عملکرد متابولیک اولیه مرتبط است

محققان دریافتند که سطح بالاتر چربی قهوه‌ای فعال شده با علائم اولیه ی اختلال متابولیکی مرتبط است، بطوریکه در این گروه از شرکت‌کنندگان قبل از پوشیدن لباس خنک‌کننده، سطح قند خون، انسولین، هورمون محرک تیروئید (TSH) و تری گلیسیرید بالاتر بود و حتی با وجود اینکه همه شرکت کنندگان در این مطالعه لاغر بودند- با شاخص توده بدنی بین 18 تا 25 - شرکت کنندگان با سطوح بالاتر چربی قهوه ای فعال نسبت به سایر شرکت کنندگان، BMIبالاتری داشتند. شرکت‌کنندگانی که سطوح پایین‌تری از چربی قهوه‌ای فعال داشتند، نیز بیشتر از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم پیروی می کردند.

دکتر Richard L. Wahl، مدیر موسسه رادیولوژی Mallinckrodt در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت: یافته های ما نشان می دهد که تصویربرداری مولکولی به طور بالقوه ممکن است برای شناسایی بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به اختلالات متابولیک هستند، مفید باشد و نشان می دهد که فعال شدن چربی قهوه ای یک مکانیسم تطابق متابولیکی در "پیش دیابت" است. او افزود: مطالعات بیشتر در جمعیت های بزرگتر برای تایید و گسترش یافته های ما ضروری است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/23/brown-fat-may-help-protect-against-prediabetes/